Toetsterm 5.1 en 5.2 Projecten
Toetsterm 5.1 De kandidaat kan boekingen maken in projectadministraties van handels- en dienstverlenende ondernemingen.
Toetsterm 5.2 De kandidaat kan de resultaten per project berekenen.
In het examen is met betrekking tot de projecten een casus met 3 vragen opgenomen.
Bij een administratiekantoor moet in opdracht van Arend bv een jaarrekening worden opgesteld. Met betrekking tot het aantal hieraan bestede uren en bijbehorende tarieven is het volgende gegeven.
|
Accountant |
Groepsleider |
Assistent |
|||
Uurtarief per medewerker |
|
€ 80 |
|
€ 40 |
|
€ 20 |
Opslag indirecte projectkosten 25% |
|
€ 20 |
|
€ 10 |
|
€ 5 |
Opslag winst 80% |
|
€ 80 |
|
€ 40 |
|
€ 20 |
Factureertarief exclusief 21% omzetbelasting |
|
€ 180 |
|
€ 90 |
|
€ 45 |
Gewerkte uren aan de opdracht |
Accountant |
Groepsleider |
Assistent |
Januari |
|
2 |
21 |
februari |
2 |
3 |
27 |
Op grootboekrekening 3050 Onderhanden projecten en 8100 Kostprijs projecten worden de nacalculatorische kosten geboekt. De opslag indirecte projectkosten wordt aan het eind van de maand rechtstreeks naar de Onderhanden projecten geboekt.
In de financiële administratie is subnummer 11010 Arend bv in gebruik.
Naast de standaardrekeningen zijn de volgende grootboekrekeningen in gebruik:
· 5300 Indirecte projectkosten
· 5350 Opslag indirecte projectkosten
De jaarrekening wordt in februari aan Arend bv overhandigd. De verkoopfactuur wordt tegen de bestede uren keer het factureertarief inclusief omzetbelasting aan Arend bv verzonden op 24 februari.
De werkelijke indirecte projectkosten bedroegen in januari € 120 en in februari € 220.
Vraag 41
Journaliseer
a. de overboeking van de directe loonkosten in januari;
b. de boeking van de mutatie onderhanden projecten op 31 januari;
c. het verzenden van de factuur op 24 februari.
Rekeningnummer | Subadministratie | Debet | Credit |
---|---|---|---|
a | Overboeking directe loonkosten | ||
b | mutatie onderhanden projecten | ||
c | verzenden factuur | ||
Toelichting
a
6000 2 x € 40 + 21 x € 20
b
3050 2 x € 50 + 21 x € 25
6000 2 x € 40 + 21 x € 20
5350 2 x € 10 + 21 x € 5
c
8400 2 x € 180 + 5 x € 90 + 48 x € 45
8000 2 x € 100 + 5 x € 50 + 48 x € 25